Personbästa på 5 meter löpning!!

Löpningen på dagens brickpass blev kort, väldigt kort! Ca 5 meter blev, men förmodligen på PB tid.

Simningen gick bra i förhållandvis gropig sjö. Dessvärre råkade jag nog ta några klunkar av det gröna algberikade vattnet.

Att vattnet inte passerat kommunens reningsverk visade sig i slutet av cykeldelen av passet. Magknip och en snabb rusch till husets WC blev den löpning som blev…. tips på hur man slipper denna typ av problem tages tacksamt emot!😊

När jag för ett år sen tog beslutet att ta mig an Ironman i Kalmar 2017 visste jag/förstod jag, att jag skulle behöva lägga ner åtskilliga timmar på träning.

Jag förstod också att jag skulle behöva en hel del ny utrustning. Våtdräkt, cykel, löparskor osv.

Meeen, jag förstod nog inte vidden av allt som behöver falla på plats för att jag skall klara denna utmaning.

Bara att hitta RÄTT utrustning har varit ett projekt i sig. Simglasögon som håller tätt, våtdräkt som passar och är bekväm att simma i. Mängder av träningskläder för olika väder och sporter, Tusen tack Tenson för ert stöd.

Tävlingskläder som passar, inte skaver, torkar snabbt, har fickor på rätt ställen och som är bekväma.

Cykelskor och löpskor som inte känns som slalompjäxor fyllda av taggtråd efter några timmars användning.

Cykeln är ett eget projekt i sig… först hitta rätt cykel, sen utrusta den med flaskhållare, väskor, hållare för energi-gel, hitta en sadel som inte gör att de nedre delarna känns som ömmande bowlingklot efter några mil. Utöver dessa ovanstående ”bekvämlighetsdelar” kan man sen utrusta cykeln med huuur mkt grejer som helst!

Nu när det börjar dra ihop sig och inte minst efter dagens träningspass inser jag vidden av nästa del som behöver falla på plats.

Kosten!

Vad jag ska fylla kroppen med innan loppet har jag hyffsad koll på. Vad jag skall stoppa i mig under loppet är fortfarande ett expriment inför varje träningspass.

Magen måste vara i balans, samtidigt som kroppen får i sig det den behöver.

Låter kanske enkelt?

Men jag räknar med att jag under loppet kommer att förbruka ca 9-10 000 kalorier, samtidigt som kroppen kommer skrika efter elektrolyter och salter.

Vilken dryck passar mig, vilken energi-gel klarar min mage av att hantera, hur mycket magnesium behöver jag fylla på med, osv osv.

Låter jag gnällig? Det är jag inte, däremot kan jag erkänna att jag börjar bli nervös.

Jag vet att mina mentala bilder kommer att ta mig låångt! Jag vet att jag rent fysiskt aldrig varit i bättre form (förutom några kroppsdelar som är lite tjuriga).

Nu behöver jag ”bara” se till att allt skall fungera samtidigt. Kroppen, utrustning och kostintag! 🙂

Hur svårt kan det va!?

I morgon blir det nya tag, ser fram emot att i morgon köra hela Ölands-delen av cyklingen! (Ca 11,5 mil)

Har du tips för att skapa en stabil mage i de förutsättningar som ett triathlon innebär tas de tacksamt emot! 😊

Ha de bäst!

//Niklas

#21dagarkvar

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>