Kan man hamstra Energi?

Ja, jag tycker att man/jag kan det. 🙂

För mig handlar vÀgen till mÄl-linjen i Kalmars Ironman vÀldigt mycket om energi.

Jag behöver trÀna för att kroppen skall ha tillrÀckligt med förutsÀttningar att hamstra energi till mina timmar av simning, cykling och löpning.

Kroppen skall pÄ morgonen den 19/8 ha tillrÀckligt i sina depÄer för att rÀcka i (vÀrsta fall) 15 timmar 59 minuter och 59 sekunder.

Dagens cirkelpass förgylldes av gÀster som körde ihop med mig! Tack Jonas och Jenny!

TrÀning för att ge kroppen optimala förutsÀttningar Àr en del, den största delen (?) men det finns andra delar som ocksÄ ökar mina chanser att ta mig i mÄl.

 

 

 

 

 

Jag behöver stoppa i mig rÀtt mat, inte bara dagarna innan utan hela tiden. Jag behöver förutom mat ladda kroppen med sÄ mycket elektrolyter jag kan för att förebygga att jag fÄr kramp allt för tidigt. Kramp kommer jag fÄ, men det fÄr gÀrna sÄ sent som möjligt.

Sen gÀller det sÄklart att fylla pÄ med energi under hela loppet sÄ gott det gÄr. NÀr det gÀller det fick jag fantastisk hjÀlp av Anton Hesseborn som representerade Enervit under Vansbro simmet som gick under förra veckan.

Utöver Enervit testar jag ocksÄ Indigo under trÀning. Hittills har det kÀnts som det gett mig en extra boost under trÀning. Att hitta rÀtt i produkter/kost som ger mig energi före och under loppet Àr en liten utmaning. Jag vill ge kroppen det den behöver, men kroppen skall ocksÄ gilla det jag stoppar i den.

MĂ„nga Ă€r dem som kan vittna om rasande magar under lĂ„ng och hĂ„rd anstrĂ€ngning…..

Jag har svĂ„rt att Ă€ta nĂ„got nĂ€r jag har hög puls, jag fĂ„r helt enkelt inte ner nĂ„gon fast föda. FrĂ„gade dĂ€rför min Naprapat som dessutom Ă€r en otroligt duktig triathlet, Rickard BĂ€ckström vad han Ă€ter under sina lopp. Det visade sig att han har samma problem som jag, meeen, han hade hittat det som han Ă€ndĂ„ kan fĂ„ ner: HĂ„ll i hatten, Kanelgifflar! 🙂 🙂

Alla sĂ€tt Ă€r bra utom de dĂ„liga, funkar det för nĂ„gon som kvalat in till Ironman, Kona Hawaii sĂ„ tĂ€nker jag Ă„tminstone prova! 🙂

Till sist, men lÄngt i frÄn minst.

Jag behöver ha massor med energi i skallen! SjÀlvförtroende, jÀvlar annamma, pannben kalla det va du vill. Jag kallar det rÀtt energi.

Simcoachen

Simcoachen: Kompetent, retorisk, humoristisk och energi-givande. om du tvekar pÄ att anlita Simcoachen, sÄ kan du sluta tveka! Det enda jag Ängrar Àr att jag inte tog hjÀlp av henne tidigare!

Idag fick jag en energiboost av simcoachen (Anna-Karin Lundin). Jag fick sÄ mycket positiv energi av henne att jag lÀtt kan lÀgga den pÄ lager och plocka fram under hela simningen! Tack!!

Att jag dessutom Àr sÄ lyckligt lottad att jag lever med en underbar kvinna som stöttar, coachar, ger energi, sansar mig nÀr jag kör för hÄrt och pushar mig nÀr jag tycker synd om mig sjÀlv (kör för lÀtt trÀning) Àr för mig stommen i min vÀg till Kalmar. Att hon sjÀlv gjorde Ironman i Kalmar 2014 gör ju ocksÄ att hon vet vad jag behöver.Hon Àr klippan som stÄr stark nÀr jag tvivlar, hon ger mig lastbilslass med energi. VARJE DAG. Tack tack tack!!!

 

Jag suger ocksÄ Ät mig av all den positiva energi som alla som tror pÄ mig ger. Alla som önskar mig lycka till och menar det. Alla ni ger mig energi att vilja lyckas Ànnu mer! Tack!

Vilken energi som betyder mest för att ta mig till mĂ„lsnöret, den fysiska eller den mentala? Jag vet Ă€rligt talat inte, men om jag gissar sĂ„ hĂ€r en mĂ„nad innan loppet sĂ„ vinner vikten av den mentala energin med 80-20. 🙂 🙂

FrĂ„ga mig gĂ€rna efter loppet om det stĂ€mde! 🙂

Var hÀmtar du och hur hamstrar du din mentala energi?

4 thoughts on “Kan man hamstra Energi?

  1. KÀmpa pÄ, det fixar du!

    • niklar

      Tack!??

  2. Gerth

    TrÀng bort tankar pÄ smÀrta i leder och muskler! Fokusera pÄ mÄllinjen, sÄ kan du kÀnna efter efter!!!

    • niklar

      Japp, sĂ„ ser planen ut! VĂ€l över mĂ„l-linjen Ă€r smĂ€rta och hĂ„rt jobb ett minne blott. 🙂 Har min ”bild” klar sedan dagen jag bestĂ€mde mih för att köra IM. Den kommer ta mig till och över mĂ„l-linjen!????

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>